Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 13:26
PRZECZYTAJ!
Reklama

Marek Spyra, wiceprzewodniczący Rady Powiatu: ronda poprawiają bezpieczeństwo na drogach naszego powiatu.

Marek Spyra, wiceprzewodniczący Rady Powiatu: ronda poprawiają bezpieczeństwo na drogach naszego powiatu.

 

- Coraz częstszymi rozwiązaniami problemów komunikacyjnych są ronda. Sytuacja w naszym powiecie zmienia się w tym zakresie diametralnie. Ponad dwie dekady temu ronda znaliśmy tylko z dużych miast i zagranicznych wojaży, a teraz...

- A teraz jest znacznie lepiej. Bieruń w ostatnich latach wzbogacił się o dwa ronda, w tym jedno powiatowe na ulicy Lędzińskiej. W minionym roku pierwsze rondo powstało w Imielinie, na ulicach Wandy i Zachęty. Inwestycję w latach 2021 i 2022 zrealizował powiat bieruńsko-lędziński. Jej koszt przekroczył ponad 2 miliony złotych. Nowe rondo powstaje również na drodze wojewódzkiej pomiędzy Chełmem Śląskim a Bieruniem. Przebudowa typowego skrzyżowania ulic Trzcinowa - Barwna i Bieruńska planowana jest w najbliższym czasie w Bojszowach. W tej chwili trwają prace projektowe. Byłoby to pierwsze rondo w tej miejscowości.

- Przyzna pan jednak, że jeśli chodzi o ronda w naszym powiecie to liderem są Lędziny.

- To prawda, ale trzeba zaznaczyć, że wszystkie ronda w tym mieście powstały na drogach powiatowych. Takie bezkolizyjne rozwiązania są tutaj wskazane z uwagi na szkielet komunikacyjny Lędzin. Większość głównych skrzyżowań w mieście to drogi powiatowe. Od kiedy jestem wiceprzewodniczącym rady powiatu, w Lędzinach wybudowaliśmy już trzy ronda. Dane z policyjnych statystyk jednoznacznie wskazują, że wprowadzone przez nas rozwiązania drogowe praktycznie do zera zredukowały liczbę poważnych wypadków na przebudowanych skrzyżowaniach.

- Chyba nie do końca. Pamiętam o dwóch wypadkach...

- Owszem, ale ich sprawcami byli kierowcy spoza Lędzin. Jechali po sporym spożyciu alkoholu i prawie przelecieli przez rondo. Jeden taki przypadek miał miejsce na ulicach Lędzińskiej i Pokoju. Ogromne szczęście i fakt, że stojąca na rondzie lampka górnicza nie jest głęboko zabetonowana sprawiły, że nikt nie zginął. Kierowcy wjechali na rondo z taką prędkością, że praktycznie przelecieliby nad nim, gdyby nie ta lampka. Policja musiała ich szukać w lesie, w którym ukryli się, bo jak się okazało, alkomat wykazał blisko dwa promile.

- Najnowsze rondo powstaje na ulicy Pokoju i Jagiellońskiej.

- W tej chwili jesteśmy już na finiszu projektowym. To chyba ostatnie dosyć mocno kolizyjne skrzyżowanie dróg powiatowych w Lędzinach. Po skończonej w minionym roku ścieżce rowerowej rondo zwieńczy przebudowę komunikacyjną w tej części miasta. Jego średnica wyniesie 30 metrów. Powstanie duże i bezpieczne rondo z zielenią na środku.

- Z tego co wiemy, z niektórych inwestycji drogowych powiat musiał się wycofać.

- To prawda. Z niektórych inwestycji musieliśmy się wycofać po wstępnej analizie. Chcieliśmy usprawnić komunikację na skrzyżowaniu ulicy Hołdunowskiej i Fredry, która kiedyś była drogą powiatową, a dzisiaj jest drogą miejską. Niestety, wstępne koncepcje wykazały, że rondo w tym miejscu, przy aktualnych przepisach i wymogach dla ruchu pieszego, nie rozwiązałoby problemów komunikacyjnych, a być może nawet by je pogorszyło. Dlatego jako rada jednogłośnie uznaliśmy, że tę inwestycję wycofujemy z naszych planów. Być może wrócimy do niej, gdy powstanie droga S1, a ulica Fredry de facto będzie ulicą ślepą. Zobaczymy jak po otwarciu S1 ukształtuje się ruch drogowy w naszym mieście. Bez wątpienia ekspresówka zmieni dotychczasową architekturę układu komunikacyjnego w całym powiecie. Chciałbym na koniec jeszcze wrócić do policyjnych statystyk. Ostatnie lata wskazują na ciągły spadek zdarzeń drogowych na drogach powiatowych. W 2020 roku było ich 133, w rok później 122, a w ubiegłym roku 120. Widać więc, że nasze inwestycje poprawiają bezpieczeństwo.

 

Marcin Majer, radny powiatowy z Lędzin
Przebudowa ul. Wygody wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego to kolejna inwestycja z listy priorytetów, które założyliśmy na tę kadencję. Połączenie z Tychami od strony ,,starych Lędzin” jest kluczowe jako alternatywna droga dla mieszkańców, a do tego ścieżka rowerowa, która stanie się kolejnym elementem nie tylko poprawiającym bezpieczeństwo, ale również poszerzającym ofertę rekreacyjną. Projekt ronda na skrzyżowaniu ul. Pokoju i Jagiellońskiej to kolejny krok do wyeliminowania niebezpiecznych punktów na mapie powiatu. Biorąc pod uwagę fakt, iż rondo znajduje się bezpośrednio na początku ścieżki rowerowej łączącej Lędziny z Górkami, jest to także zamknięcie pewnego etapu poprawy bezpieczeństwa drogowego tej części miasta. Czy uda się tę inwestycję wykonać jeszcze w tej kadencji? Jest to priorytetowe zadanie. Jestem przekonany, że jeżeli tylko pojawi się możliwość pozyskania środków zewnętrznych to rondo ma wielkie szanse powstać w niedalekiej przyszłości.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama