Obecny rok okazał się dla Bierunia wyjątkowy jeśli chodzi o rozpoczęte i planowane, duże inwestycje drogowe. Realizują je instytucje na różnych poziomach władzy: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (rząd), Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach (województwo), Powiatowy Zarząd Dróg (powiat) i sama Gmina. W telegraficznym skrócie przedstawiamy, co się buduje w Bieruniu.
Po wielu latach starań i oczekiwań wojewoda śląski wydał zezwolenie na budowę drogi ekspresowej S1, na odcinku od węzła Bieruń do węzła Oświęcim, o długości 2,9 km.
To element większej całości. Cały projekt składa się z czterech odcinków. Zaczyna się w mysłowickiej dzielnicy Kosztowy, a kończy w Bielsku-Białej. Przy okazji powstanie także obwodnica dla Bierunia. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt prac na bieruńskich odcinkach wynosi 212 mln zł.
Wkrótce ruszy jedna z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w historii Bierunia.
Władze miasta od lat zabiegały w Urzędzie Marszałkowskim o utworzenie ronda na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Wawelskiej oraz o budowę tunelu pod torami kolejowymi. Te starania wreszcie sfinalizowano. Na początku października wicemarszałek Województwa Śląskiego i dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach podpisali umowę z wykonawcą. Prace mają się zakończyć do lutego 2027 r. Inwestycja w całości jest realizowana ze środków Województwa Śląskiego, a jej wartość wynosi 67 mln zł.
Trwają prace projektowe dla przebudowy skrzyżowania ulic Turystyczna - Bojszowska - Peryferyjna.
Głównym inwestorem jest Powiat Bieruńsko-Lędziński. Gdy na drogi wyjadą buldożery (prawdopodobnie w 2025 roku) pojawią się znaczne utrudnienia w ruchu drogowym, zwłaszcza, że równolegle mogą trwać jeszcze prace związane z przebudową ulicy Peryferyjnej w Jajostach, której inwestorem jest Bieruń. Miasto otrzymało na tę inwestycję dofinansowanie w wysokości 7,6 miliona złotych z Rządowego Programu Polski Ład.