Na początku października wicemarszałek Województwa Śląskiego i dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach podpisali umowę z wykonawcą. Przetarg wygrała firma Primost-Południe z Będzina. Prace mają się zakończyć do lutego 2027 r. Inwestycja w całości jest realizowana ze środków Województwa Śląskiego, a jej koszt wynosi 67 mln zł.
Kierowcy wiedzą najlepiej jak ważna jest to inwestycja dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu drogowego w Bieruniu. DK 44, czyli ulica Warszawska, należy do najbardziej uczęszczanych szlaków komunikacyjnych w regionie. Tędy jeździ się do Oświęcimia, Tychów i Imielina. Jeszcze większy ruch panuje na DW 934, czyli ulicy Wawelskiej prowadzącej do Imielina, Mysłowic i dalej do Katowic, a także do granicy województwa śląskiego i małopolskiego. Skrzyżowanie tych ulic jest miejscem, które przyprawia kierowców o ból głowy. Wieczne korki, utrudnienia, częste kolizje i wypadki. Wielkim problemem jest też przejazd kolejowy na Wawelskiej, niedaleko tego skrzyżowania. Utrapieniem dla kierowców są często zamknięte rogatki. Za 28 miesięcy te problemy będą już tylko wspomnieniem. Tyle bowiem ma potrwać realizacja inwestycji, której urzędowa nazwa brzmi: „Przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 934 z DK-44 wraz z przebudową skrzyżowania DW-934 z linią kolejową w miejscowości Bieruń”.
Jaki będzie efekt końcowy? Skrzyżowanie ulic Warszawskiej i Wawelskiej (przy Skwerze Powstańców Śląskich) zostanie przebudowane na rondo, natomiast pod torami kolejowymi na ulicy Wawelskiej powstanie tunel. Przy okazji wyburzony zostanie „Okrąglak”, który od lat szpeci nowobieruńską część Miasta.
Pod torami kolejowymi na ul. Wawelskiej powstanie tunel
Skrzyżowanie zostanie zamienione w rondo