Spotkanie poprowadził Jarosław Mokry, przewodniczący Rady Miejskiej. Urząd reprezentowali: burmistrz Sebastian Macioł oraz jego zastępca Marek Dziegciarczyk. Byli też obecni radni z Bierunia Nowego, Zdzisław Kantor i Jolanta Niesyto.
Mieszkańcy od długiego czasu skarżą się na uciążliwy hałas powodowany przez ruch na ulicy Warszawskiej (droga krajowa nr 44).
Na ich wniosek, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził w 2024 roku pomiary, które wykazały znaczne przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Sprawa została następnie przekazana do marszałka województwa, a następnie do starosty bieruńsko-lędzińskiego, celem zobowiązania zarządcy drogi (GDDKiA) do podjęcia działań naprawczych.
Burmistrz Sebastian Macioł podkreślił, że rozwiązaniem problemu nie mogą być ekrany akustyczne.
Nie są one akceptowalne społecznie i nie są też możliwe do wdrożenia z uwagi na zwartą zabudowę w tym rejonie. Dlatego jedynym realnym rozwiązaniem jest wymiana nawierzchni na tzw. cichy asfalt (w 2023 r. GDDKiA zastosowała to rozwiązanie na wcześniejszym odcinku ul. Warszawskiej, co przyniosło zauważalną poprawę). Burmistrz zwrócił też uwagę, że natężenie ruchu na tym odcinku wynosi obecnie ok. 20 tys. pojazdów na dobę, a jego wzrost potwierdzają obserwacje terenowe.
Mieszkańcy biorący udział w dyskusji, mogli podczas spotkania usłyszeć kilka obiecujących ustaleń.
Burmistrz Sebastian Macioł zadeklarował plany ujęcia w budżecie Miasta Bierunia na 2026 r. zadania budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Patriotów z ul. Warszawską (oraz zamiar utrzymania na stałe sygnalizacji świetlnej pod wiaduktem kolejowym na ul. Patriotów). Przychylił się też do pomysłu wprowadzenia odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Warszawskiej.
Ponadto Powiat Bieruńsko-Lędziński, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (oddział Katowice) i Miasto Bieruń zadeklarowały zamiar podpisania listu intencyjnego, w którym zostaną określone następujące kwestie:
• zabezpieczenie przez GDDKiA środków finansowych na rok 2026 na realizację remontu bieżącego i wymianę nawierzchni na tzw. cichy asfalt,
• uwzględnienie w planowanych pracach modernizacji odwodnienia drogi,
• określenie terminów realizacji poszczególnych działań.
Miasto i Powiat zobowiązały się natomiast wystąpić do Inspekcji Transportu Drogowego z wnioskiem o montaż odcinkowego pomiaru prędkości w rejonie ul. Warszawskiej.
Komentarze